A munkavédelmi teázó egy színtér a minőségi szakmai eszmecserékhez, ahol a munkahelyi egészség és biztonság fenntartásában érintettek – a munkaadó, a munkavállalók és képviselőik és a munkavédelmi szakember – megbeszélhetik a paragrafusokba sem foglalt problémáikat.
A következő rendezvényünkön arról beszélgetünk, hogy mit kell feltétlenül megkérdezni
a munkavédelmi szakember kiválasztásánál ahhoz, hogy
- a számunkra legjobb szakembert megtaláljuk,
- együtt tudjunk működni és bízhassunk benne,
- úgy érezhessük, “megérte az árát”?
Az idő harmadát a kérdések és tapasztalatok megbeszélésére szánjuk.
2021. április 1. 16:00.
Bevezető: dr. Szabó Gyula
Moderátor: Leisztner Péter, a Biztonságtudományi Doktori Iskola hallgatója
Résztevők: Ön, Kondor Norbert, Szabó László (Global Safety Kft) és a törzstagok.
Az előadók véleménye
Az esetek 90%-ban a HR vezetőhöz tartozik a munkavédelmi szolgáltató, jellemző szempontjaik:
- szakmai tapasztalat, érvényes referencia,
- a személyes első benyomás, szimpátia,
- díj.
Az elmúlt 10 évben nagyon megritkult a hatósági ellenőrzés, ez lényegében a balesetek kivizsgálására és kiemelt létesítményeinek rendszeres ellenőrzésére szorítkozik. Korábban a hatósági ellenőrzés eredménye jó visszajelzés volt. Napjainkban a munkavédelmi szakember munkájának mutatója lehet például a
- a balesetek száma,
- az egyéni védőfelszerelés viselési szokások,
- a dolgozók munkavédelmi ismeretei
- a dolgozók kapcsolata a munkavédelmi szakemberrel.
Általánosságban a jó munkavédelmi szakember
- (természetesen szakmailag felkészült,)
- megbízható,
- a munkáltatóval és a munkavállalókkal is tisztességes,
- együttműködő, csapatjátékos és
- érdeklődő, nyitott az új dolgokra, például részt vesz a Munkavédelmi teázóban.
Az együttműködéshez rendezett munkaügyi kapcsolatok, mellérendelt kapcsolat, folyamatos párbeszéd és érdekegyeztetés szükséges. Bár egy vállalatnál a munkavédelmi helyzetet statisztikai számokkal is kell jellemezni, az előbb említett érték alapozzák meg a további együttműködést.
Konkrét kérdések a munkavédelem vezetőhöz:
- Hogyan működik együtt, melyek ennek a keretei, formái, csatornái. A legfontosabb, hogy a munkavédelmi vezetővel a munkavédelmi szervezettel konstruktív együttműködés legyen, amihez az is hozzátartozik, hogy a munkavállaói képviselők is elérhetőek legyenek.
- Mikor és hol lehet vele találkozni, egy konkrét szemle, vizsgálat vagy egyeztetés lebonyolításához. Munkáltatói és munkavállalói oldal egyaránt kezdeményezhet helyszíni vizsgálatot, erre a munkavédelmi szakembernek azonos módon kellene reagálnia.
- Hogyan kezelné a kritikus helyzeteket, hogyan lehet vele feloldani a problémákat. Itt is az együttműködés a kulcsszó, egységes biztonsági szemléletet kell kialakítani.
A hozzászólásokból
Azt kérdezném, hogyan fog a munkavédelmi szolgáltatás hatékonyságot növelni, az ebbe fektetett költség hogyan térül meg?
Korsós Erzsébet
A szolgáltató, a munkavédelmi képviselő és a foglakozás egészségügyi szolgáltató együttműködését kérdezném
Székely Zoltán
Fontos kérdés szerintem mind a két fél részéről, hogy ki mit vár el a másiktól, azaz a munkáltató és a munkavédelmi szakember.
Csáki Ágnes
Köszönöm a témával kapcsolatos tapasztalatokat és értékes információkat.
Markó Zsolt