A munkavédelmi ismeretek már gyerekkorban csökkentik a balesetek számát

A munkavédelmi ismeretek már gyerekkorban csökkenthetik a balesetek számát
Az Európai Munkavédelmi Ügynökség online tananyaggal segíti a tanárokat

Általános iskolás, 7-9, valamint 9-11 éves gyerekek számára biztosít játékos módon elsajátítható munkavédelmi alapismereteket az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA). Az online szabadon hozzáférhető tananyagot a Nemzetgazdasági Minisztérium juttatja el az ország általános iskoláinak. Az EU 23 tagállamában 18 nyelven, köztük magyarul is elérhető interaktív leckék és kisfilmek segítségével a gyerekek megismerkedhetnek a különböző biztonsági jelzésekkel, valamint azzal, hogyan ismerhetik fel, azonosíthatják és tudják megelőzni a baleseti veszélyhelyzeteket.

Felnőttként azt gondoljuk, már ismerjük a biztonsági kockázatokat
A gyerekek akár otthon, az iskolában vagy más hétköznapi helyzetekben is találkozhatnak baleseti veszélyforrásokkal. Ezért az Európai Munkavédelmi Ügynökség „Napo tanároknak” elnevezéssel online tanagyagot és oktatási segédletet tett közzé általános iskolai pedagógusok számára. Napo, a kedves rajzfilmfigura segítségével a gyerekeknek játékos módon, figyelemfelkeltő és interaktív feladatokon keresztül sajátíthatják el azokat az alapvető munkavédelmi ismereteket, amelyekre akár már ebben a korban is szükségük lehet, illetve amelyek mielőbbi elsajátítása a későbbiekben is hasznukra válik.

„Legtöbbünk a munkahelyi balesetvédelmi oktatás során találkozik először formába öntött tananyagként a munkavédelemmel. Addigra persze már ismerőssé váltak már számunkra a jelzések és felületesen ismerjük a veszélyforrásokat is, sokan mégis figyelmen kívül hagyják azokat. A munkavédelem oktatási tananyagba történő beépítése elősegíti a biztos alapokon és ismereteken nyugvó tudás megszerzését, ezáltal nem csak a munkahelyi, de a mindennapi balesetveszélyek csökkentését is. Így azt gondoljuk, a gyermekeket nem lehet túl korán megismertetni a munkavédelemmel” – mondta Balogh Katalin, az EU-OSHA Nemzeti Fókuszpontjának vezetője.   

Szakértők szerint a gyerekeknek 7 éves koruktól kezd kialakulni az érvelési készségük, a megfigyelés mellett a nyelv és a logika is előtérbe kerül a tanulás során, 9 éves koruktól pedig már képesek együttműködően, csapatban és önállóan is dolgozni. Ezért ha ebben a korban megismerkednek a kockázat-megelőzés kultúrájával, akkor vészhelyzetekben vagy azok felismerésekor a megfelelő viselkedésmód alapvető szokássá válik számukra.

A program hat óravázlatot tartalmaz, amelyekhez tanári segédletek és a témához kapcsolódó kisfilmek tölthetők le. A leckék bemutatják az alapvető a figyelmeztető- és tiltójelzéseket, valamint a környezetünkben és a munkavégzés során jelentkező kockázatok és veszélyek megelőzésére, felismerésére tanítanak.

A témákat úgy alakították ki, hogy azok összekapcsolhatóak legyenek a már oktatott tantervvel és illeszkedjenek a meglévő tantárgyakhoz, mint például a természettudományok, nyelvek, művészetek, és társadalmi nevelés. Az anyagokban számos gyakorlati ötlet található, amivel be lehet építeni a biztonsági témaköröket a tanórába, és amelyek segítik és megerősítik az ott tanultakat is.

A programot az Európai Munkavédelmi Ügynökség itthon a Nemzetgazdasági Minisztériummal valósítja meg és az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával juttatja el az óravázlatokat az ország általános iskolái számára.

A segédanyagok elérhetők a https://www.napofilm.net/hu/using-napo/napo-for-teachers oldalon.

A NAPO tanároknak program hazai adaptációja és első oktatása az Óbudai Egyetemen, egy szakdolgozat készítésével valósult meg.

Dr. Szabó Gyula

Dr. Szabó Gyula

Dr. Szabó Gyula egyetemi docens, Munkavédelmi Kiemelt szakcsoport vezető. Szakfelelős a Munkavédelmi szakember, Munkavédelmi szakmérnök, a Specialista munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések kivizsgálása területén és az Ergonómia és emberi tényezők szakember szakirányú továbbképzési szakokon. Az Ergonómia, az Esettanulmány és a Szakdolgozat tárgyak tárgyfelelőse. Oktat a gépészmérnök, mechatronikai mérnök, környezetmérnök, és biztonságtechnikai mérnök alap- és mesterszakokon. Témameghírdető és oktató a Biztonságtudományi Doktori Iskolában. Aktív több társadalmi szervezetben, konferencia bizottságban.